Dostmedia
Poptejte nás

Facebook: Dvě nástěnky

Od dob, kdy byl na facebooku spuštěn projekt Explore Feed (v češtině „průzkumník příspěvků“), který se ve formě ikony s raketou nejdříve projevil mobilním uživatelům a až následně těm desktopovým, visí ve vzduchu otázka, k čemu tato služba reálně slouží. Kam tato raketa vlastně směřuje?

Původní zdůvodnění naznačovalo péči o samotné uživatele facebooku. Průzkumník příspěvků by podle tohoto měl nabízet každému z nich příspěvky těch Stránek, které daný uživatel nesleduje, ale mohly by ho zajímat. Každý uživatel měl tak uniknout ze své sociální bubliny.

Objevila se však také hodnocení, podle kterých nejde o nic jiného, než o snahu nabídnou další záplavu informací, které každého jednotlivého uživatele zachytí a udrží co nejdéle v prostředí facebooku. Explore Feed byl spuštěn bez reklam a dalšího placeného obsahu. Přesto se však ozývaly hlasy, které varovaly, že tato nová strategie bude souviset s využitím právě pro reklamní a další výdělečné zájmy.

Nyní se zdá být tato předpověď o něco blíže pravdě. Uživatelé na Slovensku, Srí Lance, v Srbsku, Bolívii, Guatemale a v Kambodži upozornili na fakt, že z jejich News Feedu, klasické nástěnky, zmizely příspěvky sledovaných firem a přesunuly se právě do průzkumníka příspěvků.

Představitelé facebooku potvrdili, že se jedná o test nastavení, díky kterému by se uživatelům na hlavní nástěnce zobrazovaly pouze příspěvky od přátel, což by vedlo k zpřehlednění a menšímu obtěžování ze strany komerčních subjektů. Celá záležitost má však i svou druhou, marketingovou tvář.

Příspěvky Stránek, respektive firem, nezmizí z News Feedu zcela. Pokud bude komerční subjekt ochoten zaplatit facebooku za reklamu, bude daný příspěvek dále na hlavní nástěnce. Lépe řečeno, nejde ani tak o důraz na příspěvky přátel, ale o selekci obsahu, za který jsou komerční subjekty ochotny zaplatit, a toho, za který nikoli. Pokud na příspěvku fecebook vydělá, bude příspěvek zobrazen na hlavní nástěnce, v News Feedu. Pokud jej Stránky zveřejní bez dalšího, příspěvek bude viditelný pouze v Explore Feed, který si uživatel musí vždy speciálně otevřít.

Jak již bylo řečeno, vše je zatím ve fázi testování. Již nyní se však v daných regionech projevil výrazný pokles organického dosahu příspěvků Stránek. Pokud tedy facebooková raketa nabere skutečně tento směr, bude to pro Stránky znamenat nezbytnost přechodu na komerční lety do Vesmíru a pro facebook raketový vzestup zisků.

Případová studie online marketingu
crossmenuchevron-downarrow-up