Dostmedia
Poptejte nás

Facebook: „Nevyčerpatelný“ prostor

Ve světě marketingu platilo a stále platí vždy jedno základní pravidlo: potenciální klientela, zákazníci a jiní odběratelé nabízených produktů a služeb, se hledá vždy tam, kde je, kde se pohybuje, a okolo bodů, kolem kterých se shlukuje. Historicky k tomu sloužily výstavní štíty na domech a náměstích, poutače a následně billboardy podél cest, následně inzertní tabule s plakáty a stránky periodického tisku a s moderní technologií také přijímače rozhlasového či televizního vysílání.

s nástupem internetu a sociálních sítí vytvořily se nové prostory sdružující ještě více mas a umožňující ještě výraznější prezentaci a propagaci.

Podle interních dat Facebooku k 2. čtvrtletí v roce 2016 bylo na této sociální síti více než 60 milionů aktivních stránek firem, které tento prostor využívají k aktivnímu kontaktu s potenciálními i stávajícími zákazníky. Facebook dnes nenabízí už jen možnost komunikace jednotlivých fyzických osob s dalšími lidmi, ale také kontakt s obchodními společnostmi (firmami), nebo spojení těchto firem mezi sebou.

Facebook a propojená služba Instagram jsou pro mnohé prostředím poznávání nového, objevování okolního světa, kdy ono okolí nemá téměř hranic, a zjišťování informací jakéhokoli druhu. Mohou tedy být a také jsou příležitostí pro jednotlivé firmy nechat se objevovat a nabízet konkrétní produkty a konkrétní služby a prezentovat svoji činnost a svůj přístup k podnikání a veřejnosti.

Každá firma, která to se svou prezentací a s online marketingem zamýšlí vážně, měla by mít alespoň na Facebooku vytvořenou tzv. Stránku, respektive firemní profil. Zřízení tohoto je bezplatné a v prostém základu neklade ani mnoho nároků na čas. Stránky jsou přitom automaticky optimalizovány pro internetové prohlížeče i pro rozličná zařízení typu smatphonů či tabletů.

Samotným zřízením stránek však věc nekončí. Prezentace firmy na Facebooku je nekončícím procesem, kterému je potřeba věnovat řádnou péči. Stránku je nezbytné naplnit atraktivním obsahem v podobě nejen textů, ale také obrázků či videí. Stránky je nezbytné pravidelně aktualizovat a doplňovat o nové a nové příspěvky. Stránky musejí odpovídat celkové prezentaci podnikatele, být v souladu s jeho webem s jeho prezentací jinými prostředky.

Velmi důležitou činností je pak věnovat pozornost komunikaci se zákazníky prostřednictvím těchto stránek a Messengeru. Podle interních dat Facebooku k 3. čtvrtletí v roce 2016 použila Messenger ke komunikaci s určitým člověkem nebo firmou více než miliarda lidí v každém měsíci. Veřejnost si stále více zvyká na tento rychlý a snadný komunikační prostředek a zdroj informací a je velkou chybou podnikatelů, pokud se vystavují na Facebooku, ale nejsou připraveni odpovídat na dotazy či příspěvky jednotlivých uživatelům potenciálních klientů, s nimiž si chce podnikatel vybudovat vztah.

Vedle toho může podnikatel využívat dalších výhod Facebooku, které mu usnadní jeho prezentaci. Přehledy stránky mu poskytují dostatečné údaje a statistiky o výsledcích a dopadu podnikatelových stránek a o jejich vlivu a podílu na plnění obchodního cíle, který si vytyčil, a o jejich zásahu konkrétních skupin veřejnosti. Cenné informace o tom, jak lidé na stránky a prezentaci reagují.

Na konkrétní skupiny uživatelů Facebooku rozlišených podle vybraných kritérií (pohlaví, věk, zájmy apod.) lze pak přímo na Facebooku cílit i reklamní kampaně. Reklama na Facebooku je přitom považována za vysoce efektivní, a to při nízkých nákladech a dalších výhodách, jakými jsou přesné cílení a okamžitá dostupnost.

crossmenuchevron-downarrow-up