Marketing ani online marketing nejsou a nemají být o vtíravém nátlaku při honbě za penězi. Jedná se o umění představit podnikatele přirozeně veřejnosti a případné klientele a vybudovat jeho pověst. Podstatou je nechat se objevit a získat zájem o nabízenou práci. A i když mezi využívané metody patří také ty, které využívají přímé prezentace a vycházejí z rozhodnutí podnikatele vystavit se (banery, reklamy, spoty apod.), neméně významné jsou ty, které pracují s rozhodnutím potenciálního zákazníka a umožňují podnikateli být k nalezení.
Každý podnikatel prezentující se na internetu, aby byl skutečně viděn, by měl proto pamatovat na správné využití tzv. SEO (z angl. „search engine optimization“).
Již samotným překladem lze přitom dospět k závěru, k čemu tato metoda slouží. Jedná se skutečně o optimalizaci pro tzv. search engine, tedy programy a rozhraní operující na podstatě vyhledávání na internetu („vyhledávače“ v obecném významu). Může jít o klasické internetové vyhledávače typu Google, Seznam, Bing apod., ale také o další vyhledávací prostředí, včetně YouTube či sociálních sítí jako Facebook, Twitter atd. Díky tomu je SEO nejčastěji překládáno jako „optimalizace pro vyhledávače“ či jako „optimalizace nalezitelnosti“.
Jedná se o metodu online marketingu, takže není žádným překvapením, že pracuje nejen s formou, ale také s obsahem, a to, metaforicky řečeno, na domácím hřišti podnikatele. Metoda SEO spočívá totiž v optimalizaci vlastního webu, který je vytvořen a upravován a spravován s použitelností pro automatizované zpracování vyhledávači. Přímým výsledkem správného využití optimalizace nalezitelnosti je přitom zisk výhodnější pozice ve výsledcích vyhledávání, respektive zobrazení odkazu na webové stránky mezi prvními. Nepřímým výsledkem je potom asi to pro podnikatele nejdůležitější: zvýšení návštěvnosti webových stránek, mnohonásobné rozšíření povědomí veřejnosti o podnikatelově nabídce, zvýšení odbytu zboží či služeb a zvýšení zisku.
Důležité je však pamatovat na to, že k těmto výsledkům směřuje pouze správně využité SEO, což není každá optimalizace webu. Jde o to najít ideální poměr mezi kvalitním obsahem webových stránek, včetně používání těch správných klíčových slov (keywords) a vhodně zvolených titulků, nadpisů a popisů zařazených objektů, používáním normám odpovídajících HTML a XHTML tagů, volbou správné URL adresy a mezi dalšími používanými prvky tak, aby byl výsledný efekt prospěšný nejen pro samotného podnikatele (navýšení nalezitelnosti), ale také pro potenciální klientelu, respektive pro návštěvníka webové stránky (uživatelsky přístupné prostředí s přehlednými a relevantními informacemi).
Kdyby se podnikatel soustředil pouze na sebe a nastavil web sice snadno dohledatelný, ale jinak pro svůj přemrštěný obsah naprosto nepřehledný a pro zákazníky nevyužitelný, v budování pověsti a posílení odbytu by mu to příliš nepomohlo. SEO může být velice efektivní, nicméně při špatném uchopení umí být i metodou neefektivní. A nic tomu nepomůže ani používání skrytého textu tak, aby na webu klíčová slova byla, ale uživatele větší množství slov a znaků neobtěžovalo (skrytí pomocí CSS, zobrazení malým písmem či písmem v barvě pozadí apod.). Takové metody SEO jsou spolu s dalšími považovány za neetické a při jejich odhalení vedou k penalizaci v podobě propadu ve výsledcích vyhledávání.
Eticky a vhodně uchopená optimalizace webové stránky pro vyhledávače je tou správnou dlouhodobě účinnou metodou online marketingu. Nejde jen o to být nalezen a být vidět, ale také o to být vyhledáván zas a znovu.