Dostmedia
Poptejte nás

Facebook: Změny 2018. Méně propagace?

V pátek, dne 12. ledna 2018 obletěla svět zpráva, podle které Mark Zuckerberg, šéf facebooku, ohlásil zásadní změny ve směřování této sociální sítě. Interpretace jeho vyjádření byla vesměs pozitivní: uživatelé se primárně mají dostat k příspěvkům svých přátel.

Je tomu však skutečně tak? Směřují změny opravdu k tomu, co bylo v tomto šikovném PR předloženo? Mohou se uživatelé těšit na facebook v jeho počátcích, bez propagačních vlivů?

Mark Zuckerberg na svém účtu prohlásil, že jde o to, aby se každému uživateli dostávalo spíše sociální interakce, více příspěvků od rodiny a přátel. Méně sdělení od komerčních subjektů. To zní bezesporu jako pozitivní záměr, podle kterého je důraz kladen na každého z uživatelů a z facebooku dělá téměř médium veřejné služby, podporovatele veřejných debat a konverzací o důležitých tématech, nicméně mezi řádky lze vytušit i to velké ALE.

Z facebooku by se totiž měla vytratit nereklamní sdělení firem, médií a politických stran. Běžné příspěvky organického charakteru, posty těchto subjektů. O reklamních sděleních prohlášení nemluvilo. Není to náhodou potvrzení již dříve zmíněných pochyb, že například zavedením tzv. průzkumníku příspěvků (Explore Feed) připravuje si facebook pole pro vyšší příjmy z reklamy a placených kampaní?

Z předmětného vyjádření zdá se totiž, že nejde ani tak o vzkaz běžným uživatelům facebooku, že budou chráněni před nežádoucími zásahy, ale spíše o vzkaz pro komerční subjekty: „Pokud chcete být vidět, musíte si zaplatit. Bez toho se k uživatelům nedostanete.“ Konec virálního marketingu!

Co to v praxi znamená? Placené kampaně na facebooku budou pravděpodobně zažívat nucený přetlak. Z hlediska online marketingu tak už nebude stačit připlatit si, aby byla kampaň úspěšná. Platit budou všichni konkurenti v této soutěži. Placená sdělení budou tvořit určitou změť, ve které budou zároveň zanikat. Už i pro tyto placené příspěvky bude nezbytné vytvářet kreativní obsah. Obsah, který zaujme nejen tím, že se prostě zobrazí, ale tím, že bude vynikat z pohledu cílové skupiny.

Ze strany komerčních subjektů působících na facebuku bude proto nezbytné volit vhodné strategie, vybírat si online marketingové agentury, které nabídnou něco navíc, než jen umění zadat něco někam, které budou umět podílet se na tvůrčím přístupu a zajímavém obsahu.

Případová studie online marketingu
crossmenuchevron-downarrow-up